Apg29 – Ecuador

Om utbildningen

Apg29 är en lärjungaskola för dig som vill studera och praktisera ett lärjungaskap med Apostlagärningarna som förebild. Tillsammans med en annan kultur i en annan världsdel får du förstå och praktisera bibelns budskap. Kursen innefattar en tre månaders studievistelse nära knuten till lokala församlingar bland någon av Equmeniakyrkans systerkyrkor.

APG29

En Apg29 skola innebär resor över berg och vidsträckta landskap. Den kommer att utmana dig och ge dig vänner för livet. Men den kommer framför allt att ge dig tid och verktyg att utforska din tro. Vår utgångspunkt är att Gud är den samme idag som när de första lärjungarna levde.

Apg29 är en plats där vi vill ge Gud tid att visa vem han är och vad han vill göra i våra liv. Du kommer att få växa på ett sätt som du aldrig gjort förut, så mycket kan vi lova dig.

Idé

Att formas till en Jesu lärjunge och att forma andra. I tron att Gud är densamme idag som när den första kyrkan bildades vill vi pröva det. Vi vill avsätta en termin för att helhjärtat ge Gud chansen att vara Gud. Vi gör det genom att leva efter de principer den första församlingen hade och som vi läser om i Apostlagärningarnas första del.

Ömsesidigt beroende

Skolan bygger på utbytet mellan minst två kulturer. Vi tror att evangeliet är globalt och det därför skall läsas globalt. Det vill säga att tillsammans med andra kulturers sätt att förstå Bibeln få en klarare bild av Jesus. Vi samarbetar med Equmeniakyrkans samarbetskyrkor runt om i världen.

Upplägg

Under skolans gång lever vi efter en särskild rytm. Dels det dagliga schemat som innehåller, personliga och gemensamma andakter, mat, lektioner, gemenskap, övningar, praktikarbete dels veckovis då vi var tredje vecka reser ut i landet för en hel veckas arbete. Kursen innehåller en förkurs och en efterkurs. I Sverige hålls de på Karlskoga Folkhögskola. Liknande kurser arrangeras i samarbetsländerna. Syftet är att vara förberedd på skolans värderingar samt livet i ett annat land och dess kultur. Efter hemkomst är det viktigt att ta tid att reflektera och utvärdera upplevelsen vilket vi gör på efterkursen.

Teori och praktik

Vi vill korta ner avståndet mellan att höra och att göra så mycket som möjligt. Därför varvas lektioner med praktik i lokala församlingar.

Ecuador

I höst väntar nya äventyr i Andernas bergsmassiv och i Amazonas djungler.

Apg29 har arrangerat 12 skolor i Ecuador sedan starten 2004. Det gör Ecuador till Apg29s mest populära land. Vi älskar Ecuador helt enkelt. Equmenia samarbetar, sedan början av 1970-talet, med IPEE (Iglesia del Pacto Evangélico del Ecuador). Kyrkan har många församlingar spridda över hela landet. De längtar lika mycket som vi att få besöka dem med skolans team under praktiktiden.

Skolan kommer att starta i Ecuador i början av september 2024. De nordiska deltagarna och ledarna börjar redan den 26:e augusti med några introduktionsdagar på Karlskoga Folkhögskola. Därefter reser vi tillsammans ut till Quito för att därifrån ta oss till skolans bas. Placeringen av basen är ännu inte bestämd, det finns flera bra platser vi kan välja på. Hemresa från Ecuador sker omkring den 24:e november och sedan avslutas kursen på Karlskoga Fhs 3-6 december.

Under de tre månaderna i Ecuador kommer du att leva tillsammans med ett 30-tal ungdomar från flera olika länder. Dagarna på basen kommer att vara fyllda med gemenskap, undervisning, workshops, mat, lekar, andakter mm. Under helgerna ingår man i ett team som har en ”hemförsamling” i någon av de lokala församlingarna. Där får vi lära känna och komma nära ecuadorianska familjers vardag. Under tre hela veckor, utspridda under hösten reser vi iväg på veckopraktiker. De kommer att vara förlagda både i djungelområdena öster om Anderna och uppe i bergsbyarna bland vulkantopparna. Under praktiktiden får vi lära känna en massa fantastiska människor och hjälpa till med olika saker.

Säkerhetsläget i Ecuador

Jag har hört om oroligheter i landet. Är det säkert att åka dit?

Ecuador har de senaste åren drabbats av ökande gängkriminalitet som drivs av droghandel (påminner lite om Sverige). Regeringen i landet håller på att slå tillbaka på gängen och den senaste tiden har det blivit lugnare. Oroligheterna är värst på kusten. Därför väljer vi att lägga skolan i de östra delarna av landet där det är lugnt. Kyrkan i landet ansvarar för oss och de är inte oroliga. Svenska UD avråder inte från att åka till Ecuador, enbart kusten.

Ett äventyr

Skolan i Ecuador innebär resor över berg och genom djungler. Den kommer att utmana dig och ge dig vänner för livet. Men den kommer framför allt att ge dig tid och verktyg att utforska din tro. Vår utgångspunkt är att Gud är den samme idag som när de första lärjungarna levde. Apg29 är en plats där vi vill ge Gud tid att visa vem han är och vad han vill göra i våra liv. Du kommer att få växa på ett sätt du aldrig gjort förut, så mycket kan vi lova dig.

Välkommen med din ansökan här.

Du kan även läsa mer om APG29 Zimbabwe på equmenias hemsida

För att göra en ansökan till denna utbildning klickar du på knappen nedan.

Du omdirigeras då till Schoolsoft där du loggar in på ”Mina sidor”. Har du inte redan ett konto på Schoolsoft behöver du skapa ett för att kunna ansöka till någon av våra utbildningar. Vi på Karlskoga Folkhögskola administrerar sedan din ansökan och kommunicerar med dig via ”Mina sidor”.

Tips och hjälp vid ansökan

Undervisande personal

All personal